تبدیل بندر شهید رجایی به بندر نسل سوم با ایجاد صنایع مختلف/ سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی ۲۵ هزار میلیاردتومانی در اراضی ۲۴۰۰ هکتاری بندر شهیدرجایی

به گزارش خبرنگار مهندسان مشاور شارآبادبوم، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری سازمان بنادر و دریانوردی با چهار شرکت داخلی و یک شرکت چینی برای سرمایه‌گذاری در اراضی ۲۴۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی، در خصوص اهداف این تفاهم‌نامه و سرمایه‌گذاری‌ها در گفتگو با خبرنگاران، گفت: یکی از اهدافی که در این امضای تفاهم نامه دنبال می‌شود تسهیل در قدرت لجستیکی و تبدیل بنادر به بنادر نسل سوم است که در این راه گام‌های مهمی برداشته شده است.

وزیر راه و شهرسازی ویژگی نسل بنادر را علاوه بر تولید بار، فرصت پردازش و ایجاد ارزش افزوده عنوان کرد و افزود: با تبدیل بنادر شهید رجایی و سایر بنادر کشور به بنادر نسل سوم، در تلاش هستیم تا سهم بازار ایران را در قیمت تمام شده  کالاها کاهش دهیم و در عین حال با ایجاد جذابیت های اقتصادی و تجاری، در صدد ایجاد رقابت  در بنادر کشور و ایجاد صادرات پایدار هستیم که اینکار با تلاش های فراوان در بندر شهید رجایی در حال انجام است.

اسلامی توضیح داد: هم اکنون ۲۴۰۰ هکتار اراضی جدید به بندر شهید رجایی ملحق شده است تا طرح‌های توسعه تجارت در درون این بندر ایجاد شود و این گام مهمی است که با امضای تفاهم‌نامه و با حدود ۲۵ هزار میلیاردتومان سرمایه‌گذاری انجام شده است.

وی سرمایه گذاری در اراضی پس کرانه بندر شهیدرجایی را در پنج رشته فعالیتی در حوزه های ساخت کانتینر، ایجاد کارخانجات روی، سرب و منگنز، احداث کارخانه های تولید لوازم خانگی و ایجاد پالایشگاه برشمرد.

عضو کابینه دولت دوازدهم اهمیت سرمایه گذاری ها در اراضی پس کرانه شهید رجایی را ایجاد ۲۰ هزار اشتغال عنوان کرد و گفت: این تفاهم نامه ها بر موضوع دانش بینان بودن و رقابتی کردن فعالیت ها تمرکز دارد. بخشی از این سرمایه‌گذاری‌ها نیز خارجی است و عمده هدف آنها بازارهای صادارتی است که در هنگام امضای تفاهم نامه نیز بر تسهیل و تسریع در این امر، تاکید شد.  

اسلامی با اشاره به اینکه در استان نیز هماهنگی های لازم برای تسهیل گری توسط استاندار و مسئولان استانی ایجاد شده است، افزود: زمانبندی اجرای این طرح های سرمایه گذاری ها حداکثر سه سال است که باید به نتیجه برسند.

وی توسعه تجارت را در سایر بنادر از دیگر برنامه‌های در دست اجرای وزارت راه و شهرسازی برشمرد و گفت: مجموع ظرفیت‌های بنادر در حال حاضر ۲۸۰ میلیون تن است که باید این میزان به حداقل دو برابر ظرفیت در  مدت زمان پنج ساله برسد. در نظر است تا ظرفیت بنادر سواحل مکران به ۲۲۰ میلیون تن برسد.

اسلامی یادآور شد: در طرح جامع لجستیک و حمل و نقل کشور، سه شهر لجستیکی، شامل چابهار، بندر عباس و ماهشهر مصوب شد. بنابراین این سه قطب صنعتی- تجاری بزرگ، و سه بندر قدرتمند می تواند پیستون حرکتی انرژی ساز و قدرت آفرینی باشد که سرمایه گذاری و توسعه را رو به جلو هدایت کند و با اعتمادسازی تلاش می‌کند تا سرمایه گذاران بتوانند بیشتر و بیشتر در بنادر کشور، سرمایه گذاری کنند.

مهندسان مشاور شارآبادبوم ارائه دهنده خدمات برتر شهرسازی و معماری – با ما تماس بگیرید.

دیدگاه مسدود است.