پیشرفت ۸۵ درصدی عملیات زیرسازی خط آهن میانه-اردبیل/ ۶۰ کیلومتر مسیر آماده روسازی است/ ۲۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای توسعه شبکه حمل‌و‌نقل استان

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در ادامه سفر یک‌روزه و فشرده خود به استان اردبیل از محور جاده‌ای پلور-دران بازدید کرد و در جریان آخرین اقدامات انجام‌‌شده در این محور قرار گرفت.

او با بیان اینکه با اهتمام دولت به توسعه راه‌ها سال گذشته در سقف بودجه‌های ملی یک افزایش ۴۰ درصدی برای پروژه‌های راه و راه‌آهن داشتیم، گفت: در استان اردبیل به دلیل ضرورت، اولویت و تاکیدات رییس‌جمهور در برخی پروژه‌ها حتی تا ۹ برابر افزایش بودجه نیز داشته‌ایم.

او محور پلور-دران را از پروژه‌های اولویت‌داری خواند که ضمن کوتاه کردن مسیر، محرومیت‌زدایی را نیز در پی دارد. اکنون اعتبارات این پروژه همچون سرجمع پروژه‌های استان، حدوداً سه برابر شده است. امسال ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه راهسازی برای استان در نظر گرفته شده و امیدوارم با چیدمانی که انجام شده است و تلاش پیمانکاران، بتوانیم این پروژه را خیلی زود و مطابق برنامه‌ریزی به انجام برسانیم.

پیشرفت ۸۵ درصدی عملیات زیرسازی پروژه خط آهن میانه-اردبیل

اسلامی سپس از ایستگاه راه‌آهن اردبیل بازدید کرد و در جمع خبرنگاران از پیشرفت ۸۵ درصدی این پروژه در بخش زیرسازی خبر داد و عنوان کرد: ۶۰ کیلومتر مسیر از سمت اردبیل آماده روسازی است و روسازی ۱۷ کیلومتر آن آغاز شده و در حال ریل‌گذاری است. در هفته‌های آینده نیز کار روسازی از جبهه‌های دیگری آغاز می‌شود.

او با اشاره به سهم بالای کوهستان‌ها و تپه‌ماهورها از مسیر ۱۷۵ کیلومتری خط‌آهن میانه-اردبیل، گفت: بخش بزرگی از این خط ‌آهن را تونل‌‌ها و پل‌های بزرگ تشکیل می‌دهند. به‌نحوی‌که ۳۱ کیلومتر از مسیر به شکل تونل و پنج کیلومتر نیز متشکل از پل‌های بزرگ است. تعدادی از این پل‌ها در نوع خود منحصر‌به‌فرد هستند و برای نخستین‌بار و توسط شرکت‌های داخلی ساخته می‌شوند.

عضو کابینه دولت دوازدهم ضمن پیش‌بینی تکمیل ایستگاه راه‌آهن اردبیل تا پایان تابستان جاری، به تشریح شیوه تامین مالی پروژه خط آهن میانه-اردبیل پرداخت و بیان کرد: شیوه تامین مالی این پروژه از طریق منابع دولتی و تسهیلات بانکی است و این موضوع کمک می‌کند تا پیوسته بتوانیم این پروژه را پشتیبانی کنیم و در زمان‌بندی تعیین‌شده آن را به سرانجام برسانیم.

گسترش ظرفیت و احداث باند دوم از اولویت‌های شبکه جاده‌ای

اسلامی در خصوص ساماندهی جاده‌های استان نیز گفت: احداث باند دوم و گسترش ظرفیت در نقاط گلوگاهی یکی از برنامه‌های اصلی ما در این بخش بوده است. خوشبختانه در این راستا هر ۶ پروژه اصلی ما در محورهای شمال و جنوب استان فعال است و تا پایان امسال شبکه بزرگراهی استان حدود ۶۰ کیلومتر توسعه می‌یابد. این ۶۰ کیلومتر بسیار تعیین‌کننده است و می‌تواند، گره‌های ترافیکی را در نقاطی که بار ترافیکی منجر به تراکم شود، بگشاید. موضوع مهم در شبکه جاده‌ای استان اردبیل تداوم توسعه سالانه ۵۰ تا ۶۰ کیلومتری بزرگراه‌های استان است که باید با همین آهنگ پیش رود.

او حجم اعتبار مورد نیاز راه‌آهن اردبیل را هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان و میزان اعتبار مورد نیاز پروژه‌های بخش راه استان را بالغ بر هزار میلیارد تومان اعلام و ابراز امیدواری کرد، با تامین منابع مالی موردنیاز در چهار سال آینده جهش مناسبی در شبکه جاده‌ای استان انجام خواهد شد.

اسلامی با بیان اینکه پیشرفت عملیات زیرسازی پروژه راه‌آهن میانه-اردبیل از ۸۵ درصد عبور کرده است، عنوان کرد: اکنون ۶۰ کیلومتر مسیر از سمت اردبیل آماده عملیات روسازی است که عملیات ریل‌گذاری در ۱۷ کیلومتر از این مسیر آغاز شده است. در هفته‌های آینده نیز عملیات روسازی را از جبهه‌های دیگر آغاز می‌کنیم. بخش اغظم کار این خط ریلی مربوط به پل‌ و تونل‌های بزرگ است. به نخوی که از مجموع ۱۷۵ کیلومتر این محور ریلی ۳۱ کیلومتر تونل و پنج کیلومتر نیز مربوط به پل‌های منحصربه‌فردی است که برخی برای نخستین بار در کشور  و توسط شرکت‌های داخلی اجرا می‌شود.

دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان

وزیر راه و شهرسازی در پایان سفر خود به استان اردبیل در دفتر سیدحسن عاملی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه شهر اردبیل حاضر شد و با وی دیدار کرد.

در این دیدار ابتدا، اکبر بهنام‌جو، استاندار اردبیل، گزارشی از سفر وزیر راه و شهرسازی به این استان ارائه کرد و با اشاره به سه برابر شدن اعتبارات مربوط به راه‌های استان گفت: امسال تخصیص‌ها از ابتدای سال آغاز شده و با آهنگ مناسبی تداوم دارد. پس از گزارش استاندار اردبیل، نمایندگان تازه انتخاب شده شهرستان‌های مختلف استان اردبیل در مجلس شورای اسلامی یک به یک به بیان دغدغه‌ها و موضوعات خود پرداختند. توسعه شبکه حمل و نقل جاده‌ای، آسفالت راه‌های روستایی، تسریع در تکمیل راه‌آهن میانه-اردبیل، افزایش سهمیه تسهیلات بازآفرینی شهری، تخصیص سهمیه قیر کافی به استان و … از جمله مطالباتی بود که نمایندگان استان اردبیل در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به تفصیل به آن‌ها پرداختند.

وزیر راه و شهرسازی نیز در بخشی از این دیدار مطالبات نمایندگان استان را حقایق موجود، مطالبات به‌حق و تعهداتی خواند که قوای مجریه و مقننه مشترکا برعهده دارند. او با اشاره به اینکه پروژه‌های تعریف‌شده راه و شهرسازی در دو سال اخیر در استان اردبیل همواره در حال پیشرفت بوده است، افزود: منابع کنونی کشور منابع محدودی است و امسال نیز به دلیل مشکلاتی که وجود دارد این محدودیت دو چندان شده است.

او ادامه داد: موضوع اصلی برای ما توجه به عدالت منطقه‌ای است. محورهای شریانی ما در نقاطی که بحرانی است و مردم را به زحمت میاندازد باید در اولویت توسعه قرار گیرد. سال گذشته ۵۵ کیلومتر بزرگراه در استان اردبیل افتتاح کردیم و امسال نیز حداقل ۶۰ کیلومتر بزرگراه افتتاح خواهیم کرد. در حوزه راه‌های روستایی، هیچ‌گونه تبعیضی قائل نمی‌شویم. در این بخش روستاهای بالای ۵۰ خانوار در اولویت است و هرکجا راه روستایی که بالای ۵۰ خانوار ساکن دارد هنوز آسفالت نیست قطعا باید این عقب‌ماندگی بلادرنگ در دستور کار قرار گیرد و جبران شود. در طرح ابرار پس از اولویت آسفالت راه‌ روستاهای بالای ۵۰ خانوار، روستاهای بالای ۲۰ خانوار را در اولویت قرار داده‌ایم.

اسلامی خاطرنشان کرد: امسال در بحث راه‌های روستایی با یک تغییر وضغعیت مواجهیم.  سازمان برنامه و بودجه کشور تخصیص‌های این بحش را استانی در نظر گرفته است و بنابراین این مساله باید در استان دنبال شود. در بحث مسکن نیز ما یک‌ بسته کامل را دنبال می‌کنیم. التهابات بازارهای موازی بر بخش مسکن اثر می‌گذارد. در سنوات گذشته نیز این مشکل را داشته‌ایم اما نکته مهم این است که برای آن راه‌حل داشته باشیم. خوشبختانه در طرح اقدام ملی مسکن، ثبت‌نام گسترده‌ای از جوانان و سایر اقشار فاقد مسکن انجام دادیم.

او با بیان اینکه پرونده مسکن مهر استان اردبیل ماه آینده بسته می‌شود، گفت: طرح اقدام ملی را به شکل گسترده در استان دنبال می‌کنیم تا کسانی که ذر این طرح ثبت‌نام کرده‌اند از آن بهره‌مند شوند. در کل کشور یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند که عدد بزرگی است. پس از پالایشی که انجام شد، شاهد ریزش بخشی از ثبت‌نام‌کنندگان بودیم؛ به‌طوری‌که در برخی استان‌ها تا ۷۷ درصد متقاضیان رد صلاحیت شدند. یعنی بخشی از کسانی که در طرح ثبت‌نام کرده بودند، خانه داشتند یا از تسهیلات مسکن استفاده کرده بودند. پس از انجام پالایش حدود ۸۰۰ هزار نفر باقی ماندند و برای این تعداد تمهیدات ویژه‌ای اندیشیده‌ایم. برای کارگران و فرهنگیان نیز برنامه‌ داریم و این اقشار افزون بر برنامه اقدام ملی مسکن است. در بحث بافت فرسوده نیز هیچ محدودیتی نداریم و هر تعداد متقاضی تسهیلات بازآفرینی ساکن بافت فرسوده که تشکیل پرونده دهند، می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

مهندسان مشاور شارآبادبوم ارائه دهنده خدمات برتر شهرسازی و معماری – با ما تماس بگیرید.

دیدگاه مسدود است.