تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری در مراکز لجستیک مرزی

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدرضا عبدالرحیمی، معاون برنامه‌ریزی دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد، در نخستین میز ملی لجستیک ایران اظهار داشت: بی تردید اهمیت صنعت لجستیک به‌عنوان یکی از هسته‌های اقتصادی منطقه آزاد ماکو است و همچنین در نظام اقتصادی و اجتماعی از سهم 12 درصدی در تولید ناخالص داخلی برخوردار است.

وی افزود: سهم لجستیک از قیمت تمام شده کالا حدود 25 درصد است که این مسئله اهمیت بسیار بالایی در رقابت‌پذیری کالاها و اقلام دارد.

عبدالرحیمی ادامه داد: این فرآیند طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها و خدمات حمل و نقل به‌عنوان استراتژی در قالب انبارداری، امور گمرکی و سیستم‌های توزیع در سطوح داخلی و بین‌المللی را شامل می‌شود. از طرفی اهمیت صنعت لجستیک به حدی افزایش یافته است که از‌ آن به‌عنوان یکی از عناصر توسعه‌یافتگی کشورها یاد می‌شود.

وی با بیان اینکه تولید یک محصول حاصل تعامل مشترک چند بنگاه و چند کشور است، گفت: در سال‌های گذشته بهره‌مندی از مزیت‌های صنعت لجستیک مورد غفلت واقع شده و حواس همگان به درآمدهای ناچیز ترانزیت و عبور کالا از کشور معطوف شده است، درحالیکه شاید در بالاترین حالت 2 درصد از هزینه‌ها جبران شود.

معاون برنامه‌ریزی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد بیان کرد: با توجه به قرار گرفتن ایران در چهارراه اقتصادی جهان فرصتهای زیادی در اختیار ما قرار دارد که نیازمند بازتدبیری در نظام توسعه ملی در تعامل بخش خصوصی و پتانسیل‌های موجود شبکه حمل و نقل است.

عبدالرحیمی یادآور شد سال گذشته ستاد مراکز لجستیک کشور در وزارت راه و شهرسازی تشکیل شد که با تهیه طرح آمایش مراکز لجستیک از این وزارتخانه 40 شهر و قطب لجستیکی شامل چهار شهر لجستیک،‌ 10 مرکز لجستیک مرزی،‌ 12 پارک لجستک و 14 دهکده لجستیک در آن دیده شده است.

عبدالرحیمی با اشاره به ارتقاء رتبه لجستیک ایران در رنکیگ جهانی گفت: طبق آمار جهانی ایران با پرش 32 پله‌ای در رتبه 64 لجستیک جهان قرار دارد که این آمار حدفاصل سال‌های 2014 تا 2018 رقم حورده است.

وی تاکید کرد در مناطق آزاد امکان قرارگرفتن در زنجیره تولید جهانی مهیا و شرایط سرمایه گذاری در مناطق لجستیک مرزی تسهیل شده است.

مهندسان مشاور شارآبادبوم ارائه دهنده خدمات برتر در حوزه های شهرسازی و پروژه های اقتصادی – با ما تماس بگیرید.

دیدگاه مسدود است.