وزارت راه نیازمند تخصیص اعتبار ویژه برای بازسازی ویرانی‌های ناشی از سيل

بارش‌های شدید و مداوم باران در روزهای پایانی سال۹۷ و آغاز سال ۹۸ اگر چه پس از سال‌ها خشکسالی، بسیاری از مردم کشورمان را خوشحال کرد، اما بارش‌های متراکم،‌ شدید و پیوسته باعث شد تا در برخی نقاط کشور در بازه زمانی چند روزه، بيش از ۱۰۰۰ میلی‌متر باران ببارد در حالی که کانال‌های انتقال آب شهری و رودخانه‌ها توان و گنجایش انتقال این حجم از آب را نداشتند. ضمن آنکه مدیریت این میزان از آب باران، هم از ظرفیت سدهای کشور و هم از توان مدیرانی که از سیل ناگهانی، غافلگیر شدند، بسیار فراتر بود. سیل‌های اخیر هم قدرت ویرانگری و سرعت عمل ناگهانی خود را برای غافلگیر کردن، به نمایش گذاشت و هم توان مهندسی کشور را در بخش‌های مختلف از جمله راه و شهرسازی به آزمون و چالش کشید.

از این رو شورای مدیریت بحران‌ استان‌های سیل‌زده که تصور چنین حجمی از خسارت در ذهنشان هم خطور نمی‌کرد خود در بحران مدیریت، برای مهار سیل ویرانگر قرار گرفتند تا همگان نظاره‌گر ویرانی‌های ناشی از سیل باشند که استان‌های محتلف کشور را یکی پس از دیگري در می‌نوردید و همچنان نیز ادامه دارد؛ از مازندران و گلستان گرفته تا لرستان، خوزستان، ایلام،‌ کهگیلویه و بویراحمد،‌ چهار محال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و رضوی و سایر استان‌های که درگیر مشکلات ایجاد شده از سیل بودندو خسارت چنان سنگین بودکه به اندازه یک جنگ به کشور خسارت وارد شد و همچنان نیز خطر سیل دوباره به‌خصوص در استان خوزستان وجود دارد.

 بر اساس آمار‌های ارائه شده توسط وزیر کشور، سیل تاکنون بیش ۳۵ هزار میلیارد تومان خسارت به کشور وارد کرد که بیش‌ترین میزان خسارت به حوزه وزارت راه و شهرسازی وارد شد. وزیر راه و شهرسازی در جلسه ۲۵ فروردین مجلس شورای اسلامی که با حضور سه وزیر ديگر در خصوص خسارات و ابعاد سیل‌های اخیر برگزار شد، خسارت‌های وارد شده به بخش جاده و ریلی کشور را بیش از ۳۵۰۰ میلیارد تومان برآورد کرد که علاوه بر آن به ۱۵۰ هزار خانه نیز در استان‌های سیل‌زده خسارت وارد شد که از این میزان ۵۰ هزار واحد باید دوباره احداث شوند و ۱۰۰ هزار واحد هم نیاز به بازسازی و تعمیر دارند.

خسارت سیل به ۱۴ هزار کیلومتر از جاده‌های اصلی، فرعی و روستایی و تخریب ۷۲۵ دستگاه پل از دیگر خسارت‌های وارده به بخش‌های زیر مجموعه وزارت راه وشهرسازی است. که در مجموع تاکنون بازسازي راه ها و ابنيه تخريب شده در سیل به‌۳۵۰۰ میلیاردتومان اعتبار نياز است. این در حالی است که کل بودجه این وزارتخانه برای سال ۹۸ با ۱۴ سازمان و شرکت تابعه حدود ۸۴۰۰ میلیارد تومان است که باید در راهسازی اعم از ساخت آزاد راه،‌ بزرگراه، راه‌های اصلی، فرعی و روستایی؛ توسعه حمل و نقل ریلی و  تقويت ناوگان؛ توسعه بنادر و حمل و نقل دریایی؛ توسعه فرودگاه‌ها و  بهسازی ناوگان هوایی کشور؛ تکمیل ۵۰۰ هزار واحد از مسکن مهر به‌جا مانده از دولت دهم، تحقق طرح ۴۰۰ هزار واحدی مسکن امید دولت دوازدهم و برخی موارد دیگر هزینه کند. به این لیست باید هزینه‌های راهداري و نگهداری راه‌ها را برای جاده‌های کل کشور اضافه کرد، در یک حساب سرانگشتی بسیار ساده، هویداست که بودجه وزارت راه و شهرسازی در سال ۹۸ با حجم کار و هزینه‌هایی که متوجه این وزارتخانه است، تناسبی ندارد و قطعا باید دولت و مجلس توجه بیش‌تری به رسالت و حوزه کاری این وزارتخانه داشته باشد. با همه این اوصافی که شرح آن آمد، سال ۹۸ براي وزارت راه وشهرسازي سال بسیار  پركاري است و وزير راه و شهرسازي و معاونانش باید با تأمين اعتبار لازم قادر به انجام اين حجم ساخت و ساز باشند كه اگر اینگونه شود، علاوه بر بازسازی مناطق خسارت دیده، قطعا زمینه اشتغال و رونق توليد رقم خواهد خورد و مي توان به آينده اي اميدبخش براي مناطق سيل‌زده و در ادامه كل كشور اميدوار بود ضمن آنکه از اين تهديد‌های پیش‌رو  فرصتي جديد و مناسب خلق كرد.

براي رسيدن به اين فرصت نیاز است که دولت و مجلس شورای اسلامی برای تامین بودجه بازسازی از صندوق توسعه ملی، توجه وی‍ژه‌ای به حوزه راه و شهرسازی داشته باشند، چرا که مرتبط‌ترین دستگاه برای بازسازی خرابی‌های ناشی از سیل این وزارتخانه است و بیش‌ترین خسارت سیل نیز در بخش راه‌ها،‌جاده‌ها،‌ابنیه‌های فنی و واحدهای مسکونی بوده است. از این رو توجه ویژه‌ را برای حمایت مالی و در نظر گرفتن بودجه می‌طلبد که امید است از سوی مجلس شورای اسلامی و دولت مد نظر قرار گیرد.

امیرهوشنگ قلندری

مهندسان مشاور شارآبادبوم ارائه دهنده خدمات برتر در حوزه های شهرسازی و پروژه های اقتصادی – با ما تماس بگیرید.

دیدگاه مسدود است.