گفتاری پیرامون رزومه علمی- حرفه ای و نحوه ارائه آن

در سال های اخیر با توجه به ارتقای سطح تحصیلات و آگاهی افراد راجع به حقوق و مزایای کاری و حرفه ای، بسیاری از کارآفرینان و کارفرمایان سخت گیری های بیشتری را نسبت به جذب نیرو اعمال می کنند. در این شرایط حتی دانشگاه ها و مراکز علمی- پژوهشی نیز از قافله عقب نمانده اند و دانشجویان را پیش از همه به مصاحبه و ارائه سوابق دعوت می کنند. رزومه ارائه مستند و شرح احوال فرد است بطوری که در موجز ترین شکل ممکن سوابق علمی یا حرفه ای را منعکس می سازد. رزومه می تواند شامل مقالات، کتب، کنفرانس ها، دوره های آموزشی، موقعیت های شغلی، موفقیت ها و حتی اختراعات ثبت شده باشد به این شرط که اگر از شما درباره سند این ادعا پرسیده شد به آسانی مدارک آن را ارائه دهید و به این ترتیب خود را به اثبات برسانید.

رزومه چیست

بخش مهم دیگری که برای اسناد سوابق علمی- حرفه ای ذکر می شود مطابقت آن با جایگاه و خواسته شماست. برای مثال چنانچه برای جایگاه علمی تحصیل مقطع دکتری در دانشگاهی درخواست ارسال می کنید بایستی سوابقی مطابق با رشته مورد علاقه تان ارائه دهید و در واقع به داوران اثبات کنید که شما مناسب ترین فرد برای احراز جایگاه مورد درخواست هستید. یا اگر برای جایگاه شغلی خاصی درخواستی ارائه می کنید بایستی سوابق حرفه ای مرتبط را بطور خلاصه ذکر کنید تا کارفرما نسبت به صلاحیت های شما مجاب گردد.

این نوشته تلاشی است برای جمع بندی هر آن چه نویسنده تجربه کرده است و هر آن چه بطور پراکنده و از منابع مختلف بر روی اینترنت قابل مشاهده و مطالعه است. در ابتدای امر جهت نگارش یک رزومه مناسب و تاثیرگذار از طریق اینترنت نمونه های رزومه مناسب را جستجو کرده و مطالعه ای بر ساختار و محتوای آنها داشته باشید. سپس به هر آن چه از سوابق علمی و حرفه ای دارید بیاندیشید و کلیه موارد را فهرست وار بر کاغذ بیاورید و توجه داشته باشید که صداقت اصل اساسی و مهم در نگارش رزومه تاثیرگذار است، چرا که شما بایستی قادر به دفاع از ادعای خود در رزومه باشید.

برای نگارش رزومه تا حد امکان دقت کنید و عجله و ساده گذشتن از کنار کلمات را فراموش کنید. توجه داشته باشید که در رزومه اطلاعات ابتدایی همچون آدرس رایانامه، شماره تماس، تحصیلات و … لازم به ذکر است، پس پیش از آغاز به نگارش آنها را آماده کنید. همچنین به خوبی به اهداف خود در رابطه با نگارش و ارائه رزومه بیاندیشید و آنها را به صورت موردی در کاغذی یادداشت کنید تا در متن رزومه به آنها اشاره داشته باشید، شفافیت شما در رابطه با اهداف نشان دهنده تمایل قوی شما برای تصاحب چیزی است که درخواست آن را دارید.

امروزه توانایی و تسلط بر کار با رایانه به بخشی جدایی ناپذیر و حرفه ای از زندگی ما تبدیل شده است. پس ذکر توانایی های شما در رابطه با دانش رایانه می تواند در جلب توجه مخاطبان تاثیر بسیاری داشته باشد. سعی کنید رزومه خود را حتی الامکان خلاصه و فهرست وار بنویسید، و البته اگر برای دانشگاه ها و مراکز علمی اقدام می کنید تعداد صفحات آن از 2  یا تعداد کلمات آن از 1500 بیشتر نشود. در ادامه کلیه مواردی را که نگارنده در طول چند سال تجربه علمی- حرفه ای خود به دست آورده یا از منابع اینترنتی استنباط گردیده، آورده شده است. رزومه خود را قبل از ارائه حتما با این چک لیست کنترل کنید.

 1- ساختار کلی رزومه (مشاهده نمونه رزومه علمی- حرفه ای)

الف) هدف (اهداف دراز مدت و میان مدت)
  •  در بخش اهداف عباراتی هدفمند آورده می شود که آشکارا درخواست را بیان دارد.
  •  بیان اهداف اختیاری است اما ذکر آن بطور مختصر از نکات مثبت به حساب می آید.
ب) چکیده ای از صلاحیت ها و مهارت ها (profile)
ج) تحصیلات
  • شامل کلیه مراحلی که در تحصیلات گذرانده اید، چنانچه تحصیلات دانشگاهی بالاتر از لیسانس دارید از موارد قبل از تحصیلات عالیه فاکتور بگیرید.
د) تجارب
  • تجاربی که در دوران حرفه ای خود کسب کرده اید.
  •  دوره های کارآموزی و سمت هایی را که که به صورت عقد قرارداد یا خارج از آن دشته اید، بطوریکه بطور مستند قابل اثبات باشند.

2- انواع قالب های رزومه

الف) رزومه زمانی (chronological)
  • بهترین قالب برای ارائه در اکثر موارد و درخواست های معمول علمی و حرفه ای می باشد که به صورت سلسله مراتب زمانی گذشته تا حال شما را بیان می دارد.
  • در صورتی که میانگین معدل دانشگاهی شما از ۱۶ بالاتر است آنرا ذکر کنید.
ب) رزومه عملکردی (functional)
  •  بر روی توانایی ها و مهارت ها تکیه کنید.
  •  معمولا توسط کسانی که تحصیلات و کار حرفه ای آنها در ارتباط مستقیم با هدف فعلی آنها نیست، استفاده می شود.
  • در صورتی که میانگین معدل دانشگاهی شما از ۱۶ بالاتر است آنرا ذکر کنید.
ج) رزومه ترکیبی (combinational)
  • از عناصر فرم زمانی و عملکردی استفاده کنید.
  • بر روی مهارت ها و توانایی های خود تاکید کنید.
  • در صورتی که میانگین معدل دانشگاهی شما از ۱۶ بالاتر است آنرا ذکر کنید.
د) رزومه فنی (technical)
  • به عنوان یک اصطلاح برای تشریح رزومه ای استفاده می شود که برای موقعیت های فنی تهیه می شود. (برای مثال علوم یا مهندسی رایانه)
  • می توان از هر ۳ قالب دیگر در آن استفاده کرد.
  • در صورتی که میانگین معدل دانشگاهی شما از ۱۶ بالاتر است آنرا ذکر کنید.

 3- فلسفه رزومه چیست؟

  • رزومه سندی است که به طور فردی تنظیم میشود و تمرکز اصلی آن بر روی سوابق علمی- حرفه ای است.
  • رزومه به طور مختصر تجربیات کاری و مهارت ها و تحصیلات و صلاحیت ها را مطرح می سازد.
  • ابزاری قوی در جهت دادن به ذهنیت مصاحبه کنندگان و کارفرمایان است.

 4- نکات منفی کلی در رزومه:

  • شرح تجارب زندگی شخصی بطوریکه مباحث خارج از موضوع طرح گردد.
  • شرح کامل و داستان وار مواردی که علاقمند به طرح آنها هستید.
  • اشتباهات، فرمت های نامعمول، دستور زبان ضعیف یا سبک نا معین و بی هدف.

5- هدف از ارائه رزومه آشنا کردن مخاطب با این موارد است:

  • سوابق تحصیلی و حرفه ای شخص را مطرح کند.
  • نام، نشانی، شماره تلفن و رایانامه و … جهت حفظ ارتباط با درخواست دهنده.
  • اهداف کلان و خرد از ارائه درخواست.
  • ارائه فهرست وار سوابق حرفه ای و صلاحیت ها (profile)
  • موارد افتخار آور مانند جوایز، کتب و …
  • صلاحیت های علمی- حرفه ای را برجسته نشان دهد.

 6- وضعیت ظاهری رزومه:

  • از کاغذ مرغوب A4 استفاده کنید.
  • رزومه خود را حتما به صورت تایپی و پرینت شده ارائه کنید.
  • از فونت های (قلم) رسمی همچون nazanin یا zar استفاده کنید.
  • رزومه جزء اسناد رسمی است و بارها دست به دست خواهد شد، پس از قالب و کاغذی استفاده کنید که اطمینان دارید کیفیت آن در جریان انتقال و کپی برداری حفظ خواهد شد.

 7- چرا نامه درخواست روی رزومه ضروری است؟

آن چه هدف شما از ارائه یک رزومه به دانشگاه یا سازمان است باید به طور شفاف و روان در قالب یک نامه اداری بیان گردد. نامه درخواست با متنی ساده و روان و دربرگیرنده توانایی های اصلی و خلاصه ای از رزومه آماده کرده، به عنوان اولین صفحه رزومه ارائه دهید. این نامه باید خوب به نظر برسد و به سادگی خوانده شود و به فرد مشخصی ارجاع داده شود، بر روی برگه مرغوب با املا و فاصله گذاری و پاراگراف بندی صحیح چاپ شود و از یک صفحه بیشتر نشود. قالب کلی این نامه عبارت است از:

علاقه
  • چرا درخواست می دهید؟
  • برای چه موقعیتی درخواست می دهید؟
  • از چه طریقی در مورد این موقعیت کسب اطلاع کرده‌اید؟
انگیزه
  • چرا آنها باید ازشما دعوت کنند؟
  • چرا می خواهید در آنجا تحصیل و یا برای آنها کار کنید؟
  • صفات و توانایی های منحصر به فرد خود را که می تواند باعث ثمر بخشی در این موقعیت شود، مشخص سازید.
  • تحصیلات و تجارب خود را که ممکن است این دانشگاه یا سازمان به دنبال آن است مشخص کنید.
اقدام
  • برای یک مصاحبه درخواست دهید.
  • از آنها دعوت کنید که با شما تماس داشته باشند و شماره تلفن در دسترس خود را به آنها بدهید.
  • از آنها برای توجه و وقت گذاردن تشکر کنید.
  • نامه خود را شخصا و با خودکار آبی امضا کنید.
هیچ گاه
  • از نصف صفحه یا 250 کلمه تجاوز نکنید.
  • اطلاعات شخصی نامربوط بیان نکنید.
  • عادات و فعالیت های اجتماعی و ورزش مورد علاقه خود را بیان نکنید!

 8- اشتباهات متداول در نامه درخواست و رزومه

  • غلط های املایی.
  • اشتباهات تایپی و چاپی.
  • استفاده از عبارات و کلمات نامتعارف و غیررسمی.
  • استفاده مکرر از ضمیر “من”.
  • استفاده از تصاویر و گرافیک.
  • ذکر نکردن مهارت های کار با رایانه.
  • دست کم گرفتن تاثیر معنایی استفاده از کلمات معادل.
  • ارسال به دورنگار یا رایانامه مستقیم ریاست دانشگاه یا سازمان.
  • قرار دادن اطلاعات خیلی شخصی مانند ورزش یا برنامه تلویزیونی مورد علاقه.

 9- اکنون رزومه خود را با توجه به موارد بالا به همراه درخواستی بر روی آن نگاشته اید، لطفا چک لیست زیر را با آن کنترل کنید:

  • دانش فنی خود را جزء به جزء بیان کرده اید.
  • لغات و عباراتی استفاده کرده اید که بیانگر تجربه و تحصیلات شما هستند.
  • صلاحیت های خود را به ترتیب از مربوط ترین تا بی ارتباط ترین لیست کرده اید.
  • کاری را که می جویید قبلا در شغل دیگری تجربه کرده اید، و آن را در ابتدای رزومه آورده اید.
  • هرگاه ممکن بوده است تجارب خود را با اعداد و ارقام بیان کرده اید.
  • همه موارد ذکر شده در رزومه پیشرفت یا موفقیت هایی را که مستقیما از کار شما نتیجه شده اند نشان می دهند.
  • خود را فردی تصویر کرده اید که فعال است و توانایی استفاده از ذهن خود برای حل مشکلات را به خوبی داراست.
  • از جملات زمان گذشته استفاده کرده اید تا از گیج شدن خواننده جلوگیری کنید.
  • خود را دست کم نگرفته اید و جایگاه واقعی خود را می شناسید.
  • به عنوان یک قاعده رزومه هایی که تجارب پنج سال یا کمتر را نشان می دهند باید در یک صفحه یا 700 کلمه جا شوند. تجارب وسیع تر می توانند از دو صفحه استفاده کنند. سه صفحه حدی است که تجارب ۱۵ ساله یا بیشتر نیز نباید از آن عبور کنند. از تشریح زیاد و طولانی پروژه ها پرهیز کنید. تا جای ممکن از کلمه های “این” و “آن” پرهیز کنید و هرگز از شناسه ی “من” یا دیگر شناسه ها برای مشخص کردن خود استفاده نکنید.
  • از مواردی که نیازی به آن ها نیست و ارتباطی ندارند استفاده نکرده اید. مانند: وضعیت تاهل، وضع سلامت، سن، جوایز بی ربط، فعالیت های داوطلبانه یا جنبی بی ربط، انتشارات نامرتبط، آدرس دوم (همان آدرس اول هم معمولا گیج کننده است و مورد استفاده قرار نمی گیرد)، سابقه ی سفرها، مقادیر حقوق پیشین، نام سرپرستان قبلی، دلایل ترک شغل قبلی.
  • از دوستی معتمد بخواهید رزومه شما را بازبینی کند. از فردی بهره بگیرید که به جزئیات توجه می کند و می تواند به گونه ای موثر نوشته یتان را نقد کند و نظری منصفانه و صادقانه بدهد. در این صورت حتما نظرات وی را دخیل کنید. اگر برایتان مقدور است از نظر سه تا چهار نفر استفاده کنید.

10- در نهایت بررسی کنید که آیا رزومه و درخواست شما به سه سئوال اصلی زیر پاسخ می دهد؟

  • چه توانایی ها و مهارت هایی در ارتباط مستقیم با درخواست خود دارید؟
  • محل کسب این مهارت ها، تاریخ و آینده آنها برای ادامه چه می باشد؟
  • چرا و با چه انگیزه ای این درخواست و رزومه را ارسال کرده اید؟

3 دیدگاه

  1. آیا رزومه دانشجویی هم اینطوری باید ارائه بشه؟ یعنی قالبش همینه؟

  2. م. اکبری مطلق

    اگر منظورتان از رزومه دانشجویی جهت ادامه تحصیل خارج از کشور هست بله، قالب همین است.

  3. علی احسان پور

    رزومه های دانشگاهی معمولا مختصر و مفید و به همراه cv و درخواست و مدارک هستن.

دیدگاه بسته شده است